Vi har høje forventninger til sommerferien. Uanset om turen går til det fjerne østen eller den nære baghave, så kan vi ikke lade være med at glæde os. Men kan man komme til at have så høje forventninger, at man ender med at blive skuffet? Sådan oplever mange det - men det er der en kur for. Her er 3 ting, du kan gøre allerede nu, som sikrer dig en god ferieoplevelse, uanset om forventningerne bliver indfriet eller ej.

1. Billeder giver aldrig det fulde billede

Når vi kigger på andre folks feriebilleder på de sociale medier, så er det let at drømme sig ind i en anden verden, hvor alt er perfekt. Men billederne er nøje udvalgt og fortæller ikke, hvordan gågaden lugtede, eller hvor lang kø der var til toilettet ved turistattraktionen. Eller hvor mange andre turister, fotografen skulle vente på gik forbi, før det perfekte billede blev taget. Vi ved egentlig godt, at billederne ikke fortæller hele sandheden, men vi glemmer det, når vi ser på dem. Ved at huske at afstemme forventningerne til virkeligheden, kan du nyde synet uden at blive skuffet over alt det andet, der også er en del af oplevelsen. 

2. Husk at du har dig selv med på rejsen

Filosoffen Alain de Botton giver en overbevisende forklaring på, hvorfor vi somme tider bliver skuffede over rejseoplevelsen i forhold til, hvad vi forventede. Vi glemmer, at vi har os selv med på rejsen. Ud over vores bagage, så slæber vi også rundt på vores egne fortrydelser, ængstelser og skyldfølelse. De var ikke med på billederne i rejsekataloget, men de er der nu. Ved at være opmærksom på dette, bliver vi ikke overraskede, når flyet lander. Han fortæller dog samtidig, at rejsen kan hjælpe os til at være mere os selv, end vores hverdag tillader det, fordi vi netop ikke er bundet af de samme forpligtigelser, som vi er derhjemme. 

3. Læg en strategi for, hvordan I takler det uventede

Man kan planlægge sig ud af meget og have realistiske forventninger, men uforudsete ting vil ske. Det er helt forudsigeligt. Men hvordan man vælger at reagere på en skuffelse, afgør hvor længe man lider under det. Er det muligt at trække på skulderen og tage det som en del af den autentiske oplevelse? Skal I bruge 5 minutter på lige at sætte ord på, hvad det er der sker? Når I er opmærksomme på, hvordan det uforudsete påvirker jer, kan I hurtigt takle det og komme videre, så en lille ting ikke dominerer en hel tur.

Er baghaven for kedelig og det fjerne østen for langt væk hjemmefra? Så synes vi her på Montra Hotels selvfølgelig, at du skal tage dig et lille ophold her på et af vores fire hyggelige hoteller. Gå ind på vores hjemmeside https://www.montrahotels.dk/da/ og find kombiner det ophold med oplevelser, som passer perfekt til dig og dine nærmeste.

Vi ønsker dig en rigtig god sommerferie! 

 

Skal din sommer bruges på at lære noget nyt? Mindfulness er et begreb, som har vundet stor popularitet. Flere videnskabelige studier bakker op om de helbredsmæssige fordele, det at praktisere mindfulness siges at give. Mange mennesker har dog på et tidspunkt forsøgt at lære at meditere - og næsten lige så mange har opgivet igen. Men sådan behøver det ikke at være. Her er 3 eksperters råd, som kan gøre det lettere for dig at kaste dig ud i mindfulness med succes. 

1. Du gør det ikke forkert

Daron Larson giver en sammenligning mellem meditation og det at gå op af en trappe. Når du vælger at tage trappen frem for elevatoren, oplever du måske hjertet banke og at det svier i benene. Men det vil ikke få dig til at stoppe op og tænke: “Mon jeg gør det forkert?” Ifølge Larson har vi tendens til at tvivle på, om vi mediterer rigtigt, fordi vi har svært ved at se resultaterne af det. Vi forventer måske at opnå lykkefølelse eller succes, men disse oplevelser udebliver. Meditation skal ifølge Larson ikke ses som vejen til succes. Det er i stedet en træning af opmærksomheden på vores egne tanker og følelser - og evnen til at vælge hvilke af dem vi vil reagere på, og hvilke vi vil lade passere.

2. Dine hverdagstanker må gerne dukke op

For de af os, som engang har kastet os ud i meditation, har oplevelsen ofte været præget af en frustration over ikke at kunne holde sindet frit for tanker. Jo mere man prøver at holde dem ude, desto flere af dem dukker der op. Men ifølge Light Walker er det meningen, at tankerne skal komme og gå. Det er ikke et tegn på, at du ikke mediterer rigtigt, tvært imod er det et tegn på, at din hjerne er i den rigtige tilstand, og det er sundt for den. Når tankerne dukker op skal du derfor blot anderkende, at de er der, og vende tilbage til at fokusere på din vejrtrækning.

3. Mindfulness handler ikke kun om meditation

Det kan være svært at meditere, og nogle af os har bare ikke den store trang til at gøre det. Derfor kan det muligvis være godt at vide, at Russ Harris ikke mener, mindfulness handler specifikt om meditation. Selvom dette kan være en del af det, så er det at praktisere mindfulness meget andet end det. Harris foreslår f.eks. at man fokuserer på en bestem oplevelse i nuet og virkelig tager op-levelsen ind. Gerne ting, vi normalt gør per automatik uden at reflektere over det. F.eks. følelsen af at gå i bad, eller at sidde i kø på motorvejen. Bare det at være til stede, med alle sanserne - eller med fokus på blot en sans, er også mindfulness.