Det er de færreste, der kan træde ind foran et publikum og holde en tale eller præsentation uden at føle bare en lille smule sommerfugle i maven. Nogle mennesker kan blive så angst ved tanken, at de helt afholder sig fra den slags situationer. De fleste af os kan godt få os selv til at holde en tale, hvis formålet er vigtigt nok. Og de fleste af os bliver nervøse, så snart vi har sagt ja til udfordringen. Men, der er selvfølgelig hjælp at hente. Her er 3 tips til at takle frygten for at tale offentligt!

1. Forberedelsen er afgørende

Jo mere sikker du er i dit materiale, jo mere sikker føler du dig på scenen. Løse ender, eller de 5 slides, du ikke var helt sikker på, hvordan du skulle forklare, vil hurtigt kunne blive kimen til din nervøsitet. Jo mere erfaren du er, desto lettere har du ved at gennemføre din præsentation med en lille smule improvisering. Men hvis du ikke er vant til at præsentere, er det bedre at have mindre materiale med, som du kan til fingerspidserne, end at have bare en lille smule med, som du er i tvivl om. Begynd at øve dig i præsentationen, så lang tid i forvejen som du har til rådighed. Jo mere jo bedre!

2. Vend dig til omgivelserne og dit publikum

Hvis du er en blandt flere, som skal præsentere, så vil det være en gave for dig, hvis du kan sidde blandt publikum og lytte til de andre præsentationer. Det giver dig en fornemmelse af konteksten, dit publikum og de konkrete omgivelser. Det takler en væsentlig del af nervøsiteten, nemlig hvad du forventede og hvordan virkeligheden lever op til forventningerne. Hvis du hjemmefra forventede en stor sal, men rummet i virkeligheden er meget lille, så kan du hurtigt blive nervøs. Eller du forventede et publikum, som har let til latter, men ingen har grinet endnu. Ved at sidde her og lytte får du afstemt forventningerne, så du er forberedt, når du selv skal være på. Du vil samtidig opdage, at ingen af de andre, som præsenterer, har gjort det “perfekt” - og at det faktisk ikke gjorde noget. 

3. Træk vejret dybt og smil

Det lyder simpelt, men vi glemmer det alt for ofte. Nogle trækker vejret hurtigt og overfladisk, andre holder vejret og glemmer at ånde ud. Når du bruger lidt tid på at tage nogle dybe vejrtrækninger, får du ilt til hjernen og din krop slapper af i musklerne igen. Du fortæller din hjerne, at alt er OK og det påvirker, hvordan kroppen reagerer på det. Det samme gælder for smilet. Vi smiler, når vi er glade. Men det virker også den anden vej rundt - vi bliver glade af at smile og det dæmper ængstelsen. Samtidig smitter det af på dit publikum, hvilket gør det selvforstærkende.

Måske er du alligevel nervøs, når du giver din præsentation. Måske glemmer du noget, du skulle have sagt og måske glemmer du at trække vejret og smile. Det er alt sammen OK. Dit publikum ved godt, at det kan være angstprovokerende at give en præsentation. De eneste, som ikke ville være nervøse, er dem, som har stor erfaring med det - og de vil især kunne genkende det, de har selv været der engang. Dit publikum hepper på dig, også selvom de ikke viser det. Så nyd øjeblikket og tag det som en oplevelse!

 

Har du et vigtigt budskab, som du skal have frem på kundemødet eller konferencen? Skal dit team løse en særligt kompleks problemstilling, som kræver, at alle teamets medlemmer yder en optimal indsats? Så skift kontoret ud med nye omgivelser og oplevelser for alle involverede. Studier har påvist, at hjernen reagerer positivt på helt nye oplevelser - og det kan du udnytte optimalt, til alles fornøjelse!

Når vi oplever noget helt nyt, udløser hjernen dopamin. Dopamin har mange funktioner og en af dem er, at det øger motivationen. Dopamin udløses ikke af den nye oplevelse i sig selv. Stoffet udløses af de nye muligheder for en belønning, som oplevelsen repræsenterer og som deltagerne vil søge. Det betyder, at når kundemødet, konferencen eller jeres projekt kick-off finder sted i nye omgivelser, så vil deltagerne helt naturligt være motiverede og opmærksomme, før I overhovedet er gået i gang.

Nye oplevelser øger samtidig hjernens evne til at skabe nye forbindelser. Det betyder, at man er bedre i stand til at lære nye koncepter og tage nye informationer til sig. Derudover øger nye oplevelser samtidig evnen til at huske. Studier har vist, at hvis man kombinerer gammel viden, som skal repeteres, med helt ny viden, så husker man begge dele bedre, end hvis man nøjedes med at repetere det velkendte. Dette gælder på trods af, at hjernen nu skal forholde sig til den nye viden sammen med den gamle. 

Man behøver ikke at stå på hovedet for at skabe nye oplevelser. En simpel ændring af omgivelserne kan skabe en række af nye oplevelser for deltagerne, men du kan også arbejde aktivt med det, f.eks. i form af en lækker middag, en oplevelse ude af huset eller et team building event. På Montra Hotels er vi klar til at guide dig til de helt rigtige, nye oplevelser for dit team, kundemøde eller din næste konference.